Forsiden

OmslagEdvarda - siste møteLøitnant GlahnReir og måne123PanPortrett i fem stadier, del 1Portrett i fem stadierLord HenryBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading by
pan_bok1.jpg
Knut Hamsuns roman
Pan 

Gullvågs første bokprosjekt var en jubileumsutgave som markerte at det var hundre år siden Knut Hamsuns roman
Pan (1894) ble utgitt. Forlaget var Den norske bokklubben (1994).

Hans første illustrasjonsprosjekt ble til ad omveier. For Gullvåg påbegynte arbeidet med Pan -serien allerede i 1991 på eget initiativ. Dette ble en større malerisyklus som i tid strekte seg til 1995. Den norske bokklubben fikk tilfeldigvis nyss om dette prosjektet, og ville bruke arbeidene i sin praktutgave.

Hamsuns roman Pan handler om løytnant Thomas Glahn som bosetter seg i ei jakthytte i Nordnorge i 1855. Der lever han i ett med naturen sammen med hunden Æsop, ikke langt fra tettstedet Sirilund. Som den greske skogsguden Pan ferdes han alene, naturen skaffer ham det lille han trenger for å leve og er en kilde til intens lykke. Men Glahns svermeriske natur skal bli hans bane. Etter møtet med kjøpmannen Macks datter Edvarda, makter han ikke å falle til ro igjen. Roen og gleden erstattes med sjalusi. Det er bare alt for tydelig at han ikke hører hjemme i sosiale sammenkomster med hennes venner, noe som skaper en dyp avgrunn mellom dem, og får fatale konsekvenser.

Bak Gullvågs malerier ligger et grundig forarbeid. Han studerte ikke bare romanen, men satte seg også inn i bakgrunnsstoff om tiden romanen er lagt til, blant annet drakthistorie og uniformsinstrukser. Han foretok dessuten flere reiser nordover for å oppsøke det landskapet som Hamsun beskriver.

Etter at han hadde oppnådd den innsikten han ønsket, lot han forarbeidet få tid til å modnes slik at han skulle bli i stand til å fristille seg fra kunnskapen. De maleriene han utarbeidet er da også en fri og meget personlig tolkning av stoffet. Gullvåg la hovedfokus på de sentrale figurene i boken, og skapte portretter hvor han fabulerer rundt skikkelsene på en rekke nivåer på samme tid. Han søker å lage bilder som representerer en annen verden, en balansegang mellom det inntrykket personene har av hverandre, og hvordan de egentlig ser ut. Samtidig som vi blir minnet på at dette er mennesker fra en fiktiv, litterær sfære. Dette åpner opp for et surrealistisk, symbolsk billedspråk, hvor Edvarda er i en metamorfose med landskapet, og portretteres endatil med et fuglereir på hodet.
 
Bildene ble vist i Trondhjems Kunstforening (Nå Trondheim Kunstmuseum), Stenersenmuseet i Oslo (1995), og Gallerie Vielle du Temple, i forbindelse med Hamsundagene i Paris (regi UD).
kunsten.jpg