Forsiden

OmslagEdvarda - siste møteLøitnant GlahnReir og måne123PanPortrett i fem stadier, del 1Portrett i fem stadierLord HenryBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading byBalladen om fengselet i Reading by
Oscar Wildes roman Bildet av Dorian Gray

Gullvågs andre litterære serie er utarbeidet rundt Oscar Wildes roman
Bildet av Dorian Gray. (Den norske bokklubben 2002). Også dette var en jubileumsutgave, og markerte at det var 100 år siden Wildes død. Gullvåg laget drøyt 20 litografiske arbeider til denne påkostede boken, hvor fem av bildene ligger i en serie som kan brettes ut av boka.

Det er interessant å se Gullvågs illustrasjoner til Bildet av Dorian Gray i lys av hans arbeider innen portrettsjangeren. I dette bokprosjektet har han gitt seg i kast med portrettenes portrett innen litteraturen, som tar for seg prosessen mellom maler og modell – i sin mest skremmende instans. Romanen handler om den billedskjønne Dorian Gray, som bevarer sin ungdom og sine uskyldsrene trekk til tross for tidens tann, og en høyst utsvevende livsførsel. Hemmeligheten ligger godt skjult på et avlåst loftsrom; her gjemmes et magisk portrett som bærer de merker han selv skulle hatt, etterhvert som årene går så vansires bildet grovt av alder så vel som amoral.

Den frie måten Gullvåg har tilnærmet seg teksten på har kanskje enda sterkere surrealistiske innslag enn tilfellet var med bildene til Hamsuns Pan . For eksempel har Lord Henry blitt til en leopard på Dorians hode, et treffende bilde på hvordan lordens innsmigrende retorikk eter seg inn i den ynglingens tankebaner. Et viktig innslag i boken er Gullvågs større portrett-serie av Dorian Gray, hvor ansiktene er plassert tett i tett på et dobbelt oppslag. Her blir vi vitne til den skremmende prosessen hvor skikkelsen gradvis oppløses innenfra. Flere ganger møter vi også romanens gode skikkelse, skuespillerinnen Sibyl Vane, som gjør det motsatte av Dorian: Hun lar virkeligheten, kjærligheten, seire over kunsten. Derfor må Dorian knuse henne. I et av bildene har Gullvåg malt henne utelukkende som en lysende ryggsøyle, svevende på lerretet.

grey_forside_250.jpg
kunsten.jpg