Il Feltro Stamperia i Roma
Siden 2002 har han også brukt Il Feltro Stamperia i Roma, her
i samarbeid med ekteparet Carla og Piero Cesaroni. Her har Gullvåg
fattet interesse for et annet felt innen grafikk – dyptrykk på
kobberplate, og har utforsket teknikkene radering og fargeetsning. Han
trykker ved dette verkstedet minst en gang i året, helst to.
I etseteknikkene arbeider kunstneren med spisse redskaper på en
metallplate som er dekket med en etsegrunn. Når motivet er arbeidet
frem i platen, legges den i et syrebad slik at motivet etses inn i
platen der kunstneren har blottlagt metallet med tegneredskapen.
Deretter fjernes etsegrunnen. Hele platen settes inn med farge, som så
tørkes av igjen slik at det kun er farge i de fordypningene kunstneren
har arbeidet fram. Papiret legges på platen og disse føres gjennom en
presse under stort trykk. Papiret det trykkes på bør være tykt og
porøst, og må fuktes før trykkingen, slik at fargen suges godt opp.
Papiret henter opp fargen fra fordypningene i platen. Platen må settes
inn med farge og ”slås av” for hvert eneste trykk som skal lages.
Man kjenner lett igjen et dybtryk på dets relieffaktige karakter, ofte
er det mest tydelig i den ophøyde kanten som dannes av metallplatens
avtrykk.
Viktigste trykk ved Il Felto
Fargeetsninger
Kalven
Territorium
Rovfuglrede
Slagscene
Raderinger i sort/hvitt
Speil
Hestens erindring
Leopard